Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Arbejdets fordeling blandt det pædagogiske personale

Vedtaget princip - behandlet på skolebestyrelsesmøde den 6. juni 2023, den 30. oktober 2023 – godkendt den 29. november 2023

 

Princip

Arbejdets fordeling blandt det pædagogiske personale

 

Formål

At sikre bedst mulig læring og trivsel blandt eleverne

At understøtte et fagligt udviklende miljø for det pædagogiske personale

At sikre retfærdig arbejdsfordeling og effektiv ressourceanvendelse.

 

Mål

Fordeling af skolens opgaver skal foretages på en måde, der sikrer at skolens personale organiseres i teams, hvor der er mulighed for faglig og didaktisk sparring. Fordeling af skolens opgaver skal desuden foretages på en måde, der sikrer professionel kompetence og erfaring i alle skolens opgaver, herunder opgaver, der ligger ud over den fagdelte undervisning – fx læsevejledning og understøttende undervisning.

Fordeling af skolens opgaver skal ske i dialog med skolens personale. 

I fagfordelingen tilstræbes at: 

  • personalet så vidt muligt har deres timer i samme afdeling.

  • at undervisning primært varetages af lærere med linjefag eller tilsvarende kompetencer i de fag, de underviser i.

  • den ikke fagdelte undervisning (fx understøttende undervisning) varetages af personale, som er kvalificeret til opgaven.

  • personalet viderefører fag i afdelingen. Dette vægtes særligt højt ved fordeling af de store fag i udskolingen. 

  • få-lærer-princip omkring en årgang, i udpræget grad i indskoling, specialklasserne og den første del af mellemtrinnet. I den sidste del af mellemtrinnet samt udskolingen og special-udskoling vægter linjefagsdækning højere end få-lærer-princippet. 

Vikardækningen på Hadsten Skole i forbindelse med lærere eller pædagogers fravær tilstræbes at være kvalificeret – dvs. skolen anvender de bedst egnede vikarer, prioriterer kvalificeret og prioriterer stabilitet. 

Skolen udarbejder retningslinjer for vikardækning.