Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skole-hjemsamarbejdet

 

Behandlet på skolebestyrelsesmøde den 27. maj 2025, den 12. september 2024, den 27. februar 2025

Princip

Skole-hjemsamarbejdet

 

Formål

Gennem samarbejde lykkes skole, forældre og elever med at skabe et skoleliv med fokus på livsduelighed og med det demokratiske fællesskab som fundamentet for alle børns læring og trivsel.

Samarbejdet skal være et partnerskab baseret på skolens værdier (RAT), og hvor forældre og personale drager nytte af hinandens viden og ressourcer. 

 

Mål

Samarbejde, information og kommunikation (dialog) mellem skole og hjem opleves af alle parter som anerkendende, nysgerrig, åben og respektfuld. 

Uoverensstemmelser og konflikter løses i samarbejde og direkte mellem de mennesker, der er involveret. 

Der opleves passende kommunikation og information, så både skole og forældre har den nødvendige viden til at indgå i et tillidsfuldt og konstruktivt samarbejde. 

Et godt samarbejde foregår i en god tone, og hvor forældrene udviser respekt for skolens professionalisme, og personalet udviser respekt for forældrenes engagement og viden. 

 

Skolens bidrag

Personalet møder elever og forældre med nysgerrighed og forholder sig lyttende og åbent til hjemmets/elevens perspektiver og synspunkter. 

Personalet informerer om/inviterer til samarbejde om væsentlige forhold (herunder elevens udbytte af undervisningen) ved skole-hjemsamtaler, forældremøder og via skolens digitale platforme (AULA og Meebook) i det omfang, der vurderes passende og relevant.

Personalet tager en direkte og åben dialog med hjemmet.

Personalet tager initiativ til forventningsafstemning ved skoleårets start og løbende, når det vurderes nødvendigt. 

 

Elevernes bidrag: 

Elevernes sprog og handlinger bidrager til, at Hadsten Skole er et godt fællesskab for både børn og voksne. 

Eleverne lytter nysgerrigt til andre elever og til de voksne omkring dem.

Eleverne bidrager med egne synspunkter på en hensigtsmæssig måde.

Eleverne kender og respekterer skolens samværsregler.

 

Forældrenes bidrag: 

Forældrene bakker op om fællesskabet som den væsentligste ramme for elevernes udvikling og læring. Det betyder blandt andet, at forældrene bidrager til, at alle inddrages i fællesskabet (fx ved at invitere ”rent” til arrangementer som fødselsdage og fester). 

Forældrene forholder sig nysgerrigt i handling og tale, og kontakter skolen/andre forældre, når noget undrer. 

Forældrene omtaler skolen, skolens personale, andre elever og andre forældre i en respektfuld tone og medvirker på den måde til, at barnet udviser respekt for andre elever og skolens personale. 

Forældrene påtager sig et medansvar for læring og trivsel på Hadsten Skole. Det gør de fx ved at deltage i forældrerådet/klassearrangementer/forældremøder, og ved at holde sig orienteret via AULA/Meebook. 

Forældrene opfordres til at være åbne og hjælpsomme – både når ens eget barn har udfordringer, eller når andre børn har udfordringer.

Når noget er svært, indgår forældrene i et samarbejde med skolen og evt. andre forældre om løsninger og tiltag.  

Forældrene holder skolen orienteret om oplevelser, der kan have indflydelse på barnets trivsel.