Skoleudviklingssamtale for Hadsten Skole 2023/24
Dato og deltagere: 29. januar 2024 – skolens ledelse, skolechef, faglig ressourceperson, sekretariatskonsulent for skoleområdet, mødeleder; skoleleder fra anden skole.
Formål med skoleudviklingssamtalen
Skoleudviklingssamtalen er obligatorisk jf. folkeskoleloven. Formålet med skoleudviklingssamtalen er at skabe rammen for en tillidsfuld og faglig dialog om udvikling af skolen, så eleverne får de bedst mulige rammer for faglig udvikling og trivsel. Møderne er en vigtig del af den løbende kvalitetsudvikling med henblik på at udvikle og forbedre udvalgte indsatsområder lokalt. Intentionen er at styrke den fælles viden og forståelse af udvalgte udfordringer og de indsatser, der iværksættes fremadrettet.
Skolens indsatsområder
Skoleårets fokusområder og prioriteringer I skoleåret 2024/2025 vil der på Hadsten Skole være særligt fokus på nedenstående områder:
Skolens værdisæt skal omsættes til praksis RAT (Respekt, Ansvarlighed, Tryghed) skal omsættes til vores pædagogiske praksis og skal være retningsgivende for både interne og eksternt samarbejder.
Udvikling af SPI (specialpædagogisk inspireret praksis) Vi fortsætter vores arbejde med at udvikle mere fleksible læringsmiljøer på Hadsten Skole. Fleksibiliteten i vores læringsmiljøer omhandler både en fleksibilitet i vores fysiske læringsmiljøer, men også en fleksibilitet i vores tænkning og praksis omkring læringsmiljøer. Derfor har vi fortsat fokus på en forståelse af, at mere fleksible fællesskaber udvikles gennem den måde, vi som professionelle handler rundt om børn, der ikke trives i de nuværende almene fællesskaber. Kompetenceudvikling og tæt samarbejde med PPR og øvrige ressourcepersoner står derfor centralt i arbejdet med indsatserne
Udvikling af SPI har følende primære indsatser i 2024-25 Udvikling af bedre overgange mellem dagtilbud og skole samt skolens interne overgange mellem afdelinger Udvikling af SPI på mellemtrin og i udskolingen Videreudvikling af Væksthuset, som understøtter af SPI gennem sparring og vejledning. Læsning – 80 % målsætning Vi fortsætter arbejdet med revidering af skolens læsestrategi og øget indsats/nye tiltag udarbejdes i samarbejde med skolens læsevejledere. Skolen skal tættere på den nationale målsætning om 80 % gode læsere.
Undrevisning og anderledes uger Vi fortsætter arbejdet med at sætte fokus på didaktik og undervisning der understøtter problemløsning og kreative læreprocesser. Der vil også i år blive afsat 4 uger til undervisning, der er anderledes end den almindelige skemalagte undervisning (A-uger)
Elevfravær Elevfravær er fokusområde i forlængelse af skoleudviklingssamtalen.
|
Opfølgning
Handlinger i forlængelse af skoleudviklingssamtalen Der er udarbejdet en handleplan for skoleåret 2024/2025 med tre fokuspunkter: Klassens/elevernes inddragelse i elevfravær: Vi vil anvende temperaturmåling fra Børns Vilkår på alle klasser i efteråret 2024 Skole-hjemsamarbejdet: Vi udleverer fraværsoversigt til skole-hjemsamtalerne samt kommunikerer om fravær på de fælles forældremøder, hvor ledelsen er til stede. Kompetenceløft og fælles udvikling: Vi deltager i workshop med Børns Vilkår og sætter fokus på yderligere systematik i teamets fraværsopfølgning.
|
Kommunal ramme for skoleudviklingssamtalen
Skolen har valgt at fokusere på elevfravær blandt nedenstående indsatser:
|
Skoleudviklingssamtalerne tilrettelægges og understøttes med udgangspunkt i læringscirklen. I praksis understøttes processen af forvaltningen gennem et skoleår.
Der afholdes: Indledende dataworkshop Læringssamtale mellem skoleledelse og forvaltning samt Afrundende opfølgningsworkshop Notatet offentliggøres på skolens hjemmeside
Skolebestyrelsen inddrages før og efter.
|
Nøgletalsoverblik
|