Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Notat om skoleudviklingssamtale på Hadsten Skole

Skoleudviklingssamtale for Hadsten Skole 2025/26

 

Dato og deltagere: 10. januar 2025 – skoleledelsen, gamemaster/skoleleder fra anden skole, skolechef, fagkonsulent, sekretariatskonsulent.

 

Formål med skoleudviklingssamtalen

Skoleudviklingssamtalen er obligatorisk jf. folkeskoleloven. Formålet med skoleudviklingssamtalen er at skabe rammen for en tillidsfuld og faglig dialog om udvikling af skolen, så eleverne får de bedst mulige rammer for faglig udvikling og trivsel. Møderne er en vigtig del af den løbende kvalitetsudvikling med henblik på at udvikle og forbedre udvalgte indsatsområder lokalt. Intentionen er at styrke den fælles viden og forståelse af udvalgte udfordringer og de indsatser, der iværksættes fremadrettet. 

 

Skolens indsatsområder

Skoleårets fokusområder og prioriteringer: 

 

I skoleåret 2025-2026 vil der på Hadsten Skole være særligt fokus på nedenstående områder: 

Skolens værdisæt skal omsættes til praksis

RAT (respekt, ansvarlighed, tryghed) skal omsættes til vores pædagogiske praksis og skal være retningsgivende for både interne og eksternt samarbejder.

Udvikling af fællesskaber for alle (fleksible læringsmiljøer)

Vi fortsætter vores arbejde med at udvikle fleksible læringsmiljøer af høj kvalitet på Hadsten Skole. Fleksibiliteten i vores læringsmiljøer omhandler både en fleksibilitet i vores fysiske læringsmiljøer, men også en fleksibilitet i vores tænkning og praksis omkring læringsmiljøer. Arbejdet er en fortsættelse af skolens arbejde med SPI (specialpædagogisk inspireret praksis), vores samarbejde med Bogstad skole i Norge og vores arbejde med at øge alle elevernes trivsel. Det er også under denne overskrift, at skolen arbejder med fællesskaber for alle, som er indsatsområde for alle skoler i Favrskov Kommune. 

Læsning – 80 % målsætning

Vi fortsætter arbejdet med revidering af skolens læsestrategi og øget indsats/nye tiltag udarbejdes i samarbejde med skolens læsevejledere. Skolen skal tættere på den nationale målsætning om 80 % gode læsere. 

Undrevisning og anderledes uger

Vi fortsætter arbejdet med at sætte fokus på didaktik og undervisning der understøtter problemløsning og kreative læreprocesser. 

Der vil også i år blive afsat 4 uger til undervisning, der er anderledes end den almindelige skemalagte undervisning (A-uger)

 

Tema for årets skoleudviklingssamtale tog udgangspunkt i udvikling af fællesskaber for alle.

 

 


 

Opfølgning

 

Handlinger i forlængelse af skoleudviklingssamtalen: 

  • Der udarbejdes proces for, hvordan vi styrker fællesskaberne i klasser, årgangen og afdelinger. 

  • Der udarbejdes pejlemærker for god praksis på Hadsten Skole, herunder hvordan personalet forventes at arbejde med klassefællesskaber

  • Trivselsmålingerne følges og drøftes i teams, herunder måling fra Børns vilkår.

 


 

 

Kommunal ramme for skoleudviklingssamtalen

 

Billede fjernet.

 

 


 

Kommunal ramme for skoleudviklingssamtalen (fortsat)

 

Skoleudviklingssamtalerne tilrettelægges og understøttes med udgangspunkt i læringscirklen. I praksis understøttes processen af forvaltningen gennem et skoleår. 

 

Der afholdes:

  • Indledende dataworkshop

  • Læringssamtale mellem skoleledelse og forvaltning samt 

  • Afrundende opfølgningsworkshop

  • Notatet offentliggøres på skolens hjemmeside

 

Skolebestyrelsen inddrages før og efter. 

 

 

 

 

Nøgletalsoverblik: Hadsten Skole - Børne- og undervisningsministeriet (uddannelsesstatistik.dk)