Skolens indsatsområder for skoleåret 2023/2024
Skolens nye værdisæt skal omsættes til praksis
RAT (Respekt, Ansvarlighed, Tryghed) skal beskrives og omsættes til vores pædagogiske praksis og skal være retningsgivende for både interne og eksternt samarbejde.
Udvikling af SPI (specialpædagogisk inspireret praksis)
Vi fortsætter vores arbejde med at udvikle mere fleksible læringsmiljøer på Hadsten Skole. Fleksibiliteten i vores læringsmiljøer omhandler både en fleksibilitet i vores fysiske læringsmiljøer, men også en fleksibilitet i vores tænkning og pædagogiske praksis i læringsmiljøerne. Derfor har vi fortsat fokus på en forståelse af, at mere fleksible fællesskaber udvikles gennem den måde, vi som professionelle handler rundt om børn, der ikke trives i de nuværende almene fællesskaber. Kompetenceudvikling og tæt samarbejde med PPR og øvrige ressourcepersoner står derfor centralt i arbejdet med indsatserne
Udvikling af SPI har følgende primære indsatser i 2023/24:
Udvikling af bedre overgange mellem dagtilbud og skole samt skolens interne overgange mellem afdelinger
Udvikling af SPI på mellemtrin og i udskolingen
Videreudvikling af Væksthuset, som understøtter af SPI gennem sparring og vejledning.
Læsning – 80 % målsætning
Vi fortsætter arbejdet med revidering af skolens læsestrategi og øget indsats/nye tiltag udarbejdes i samarbejde med skolens læsevejledere. Skolen skal tættere på den nationale målsætning om 80 % gode læsere.
Morgendagens skole/Makerspace/Anderledes uger
Vi fortsætter arbejdet for forrige skoleår med at sætte fokus på didaktik og undervisning der understøtter kreative læreprocesser.
Der vil også i år blive afsat 4 uger til undervisning, der er anderledes end den almindelige skemalagte undervisning.
Opfølgning
Handlinger i forlængelse af skoleudviklingssamtalen:
Der igangsættes 3-årig procesplan vedrørende udvikling af SPI i udskolingen. I dette skoleår foretages prøvehandlinger omkring 7. årgang i samarbejde med PPR/SPT. Prøvehandlingerne har til formål at afdække opmærksomhedspunkter ved den videre udvikling af SPI i udskolingen. Konkret er der nedsat arbejdsgruppe og indkaldt til samarbejdsmøder og arbejdsdage på 7. årgang